Fit met (sport)voeding – Tips van Jet (1)


Hierbij alvast enkele algemene voedingsadviezen in de voorbereiding naar de db4daagse
onder de titel “Tips van Jet”:  Sport met gezond verstand:

1) Nooit op een lege maag.

2) Voorkom problemen, blessures, door jezelf niet voorbij te lopen: bouw het op.

3) Voorzie je lichaam van de benodigde brandstoffen (eiwitrijke voeding zoals vis, vlees,
tofu, eieren, noten, kwark, yoghurt, peulvruchten, hoogwaardige voedingsshake).

4) Neem een licht verteerbare maaltijd tot anderhalf uur en de (sport)voedingsshake
uiterlijk 45 minuten voorafgaande aan je training.

5) Hydrateer vooral vóór en ná je training; bij wandelingen vanaf anderhalf uur neem je
altijd drinken en iets te eten mee voor onderweg.

6) Voor herstel van je spieren is het belangrijk om – bij voorkeur binnen een half uur na
een intensieve sportbeoefening – een combinatie te nemen van koolhydraten en
eiwitten. Dat kan een goede (veganistische) hersteldrank zijn of wat kwark met een
banaan, bessen of aardbeien.

7) Ouderen, vegetariërs en veganisten lopen extra risico op eiwittekort en dus verlies van
spierweefsel. Aanvulling is essentieel.

8) Naast eiwitten zijn ook antioxidanten een belangrijke aanvulling om te voorkomen dat
vrije zuurstofradicalen schade aanrichten door het sporten. De bekendste
antioxidanten zijn -naast vitamine C- vitamine E, bètacaroteen en selenium. Rijk
vertegenwoordigd in vlees, vis, fruit, graanproducten, groente en noten.

9) Vermijd suikers.

10) Heb vooral veel plezier!

Door hier uw e-mailadres in te vullen schrijft u zich in voor onze nieuwsbrief.